вівторок, 23 вересня 2014 р.

Into the mind - chapter 1

Чи не забагато думок заважають інколи спати?
Філософам, психологам і іншим "словоблудам", впевнений, живеться легше - вони можуть швиденько зловити потрібну ниточку з усього клубка, який скаче в голові, заважаючи спокійно закрити очі, розкрутити, миттю повирішувати всі запитання й заснути. А тут - доки зрозумієш що турбує, доки знайдеш, де воно починається... Ні, ти ж не можеш жити простіше - забити та й змінити позу для сну - тобі треба довести свої роздуми до логічного (як тільки ти його називаєш) завершення, треба розібратись і тільки тоді набути спокою. І, здавалось би, тебе турбують якісь найпростіші житейські істини, одначе...

концепція часу

Бувають періоди, коли це "інколи" аж занадто часто заважає спати і думки, одна за одною, стрімко переплітаючись, знаходять нарешті вихід на свободу. Закриваю очі...
...Останнім часом зовсім не товаришую з отим самим "Мсьє Часом". Дійсно, а навіщо товаришувати з кимось, хто постійно йде?.. Йде безповоротно - геть. От хоча б в якесь з "вчора": відкриваю очі - 7 ранку, кліпнув - 9-та, кліпнув ще раз - 11-та... побоявся кліпати більше - так і пішов ранкову каву пити об одинадцятій... А час пішов собі далі. Та, зрештою, подумав собі - хіба час не для того, аби його на щось витрачати? Ну поспав зайвих пару годинок... Ось було б з ним таке, як у фільмі "Час" - тоді б точно більше цінував би... а так : "пане Час, чи не залишите мене наодинці з цією гламурною чашечкою кави?", "вельмишановний Часе, не міг би ти зникнути десь на кілька годин, а я порозважаюсь з ось цією милою й невимовно цікавою книжечкою?". Навіть двічі й просити не потрібно.

Та, врешті, настає момент, коли відчуваю, що саме такого друга, як Час мені й не вистачає - саме він, холера, який завжди мною нехтувався, ось тепер такий необхідний і такий бажаний, саме його хочеться відчувати поряд - таким повільним і розважливим, як і сам. Та де там - продовжує йти, продовжують тІкати механічні IWC на столі й миготіти електронні Casio на руці. А разом з ним йдуть думки. Ті, що були актуальними щойно... але то було так давно, - десь в минулому часі. 
Думки з емоціями й почуттями переходять у вчорашнє - спогади, тягнучи за собою й людей, з якими пов'язані - туди - в минулий час. Людей, які були актуальними... втім, чи варто про те? Певно, то так закладено: собакам - властивість бути вірними, людям - властивість відсіюватись, і всім їм - уміння раптово зникати в минулому часі. Для того, аби на їхнє місце в моє життя приходив хтось інший. Можливо цікавіший, можливо кращий, можливо просто інший - але тільки для того - і не інакше. Всі світогляди побудовані на тому, що енергія повертається: віддана, втрачена - вся повертається, перебуваючи в постійному русі, як і отримана - вона також мусить бути повернена в майбутньому. Люди повертаються значно рідше - з проханнями чи пропозиціями, з радісним чи сумним виразом обличчя, просто так чи для чогось, приходять іншими, але ніколи не займають своє старе місце.

Час же не є енергією. Він - невідновлювальний ресурс, який витрачається на всі цілі, на миттєвості і людей. Яких? Хіба не кожен з нас сам для себе то визначає? Час дещо забирає, щось привносить, в дечому дозволяє розставити крапки над "і", але за це його кількість постійно зменшується. Часу під силу зробити зі мною що завгодно: возвеличити чи раптово кинути в саму прірву, але в кінці кінців він, як злий геній, забере й мене в минуле. Туди, куди пішов сам, туди, куди напротязі всього  життя він, крокуючи поряд, забиратиме декорації і акторів навколо аби замінити їх на інші. І тільки пам'яті - незначній, але такій інформаційномісткій мембрані між моїм вчора й сьогодні, під силу втримувати в собі щось, що нагадує про втрачене під дією часу. Втримувати стільки, скільки потрібно мені. Навіщо? Навіщо цей тягар, що не дає просто скочити в завтра, тягнучись позаду величезним якорем? Тим більше що пам'ять, як механізм,  також потребує того ж самого ресурсу для роботи. Мабуть, я занадто сильно намагаюсь абстрагуватись від реальності, ускладнюючи життя спробами зрозуміти впливи й плини часу. Мабуть мені просто потрібно чимось більш приземленим себе зайняти. Знаю, втім,  продовжую бавитись з думками.

"Існує зовсім маленька одиниця - миттєвість. Скажімо, відбулось щось, що викликало в мені якусь емоцію. Нехай, виключно позитивну. Але за найменший проміжок часу це - вже минуле. Післясмак, насолода, вдоволення - досі залишаються, а ось сама емоція - головний її сплеск - то вже минуле. Лещата пам'яті швиденько відкусують частинку того переживання і створюють закладку, сукупність яких і складає, власне, пам'ять. Відтепер, скільки б не пройшло часу після вказаної події, але, варто тільки чомусь зачепити в мені згадку про неї, як одразу ж відчуваю те тепло, що окутувало при її переживанні. І це, - можливість відновлювати подію в спогадах - дійсно справжнє щастя. " 
"Та не кожна миттєвість є такою, яку хочеться собі нагадувати. Бувають такі, що в свій час викликали негативні емоції, а, коли навіть і позитивні, то такі, що, залишаючись в минулому, заважають насолоджуватись теперішнім. Хочу жити сьогодні, любити сьогодні, відчувати сьогодні й далі - завтра, не думаючи про те, що залишилось у вчора, а внутрішній голос продовжує шипіти десь поруч: "не забувай минуле, воно ж було таким прекрасним". Шепоче й заважає рухатись далі. Абстрагуватись допомагає тільки...так, найбільш невідновлювальний ресурс - час."

Але ж в ньому є така прекрасна особливість - швидше він також не йде.


Окрім "не забувай минуле... " внутрішній голос ще нагадує про уроки, які я мав би виносити з пережитого на протязі всього життя. Одначе в хаосі пам'яті дуже важко вирізнити, де наука, а де помилкове твердження, що було тільки миттєвістю, яка так насправді нічому й не навчила. Тут хтось обов'язково скаже, що таких моментів життя не надає, що кожен з них - то нове "зерно прозріння", але чи з такою ж впевненістю він зможе заявити, що в секунду, коли момент відіграно це "зерно" впало саме в ту ниву, яка дасть пізніше плоди. І чи дасть час настати тому "пізніше".



Для мене нереально важко навчити пам'ять фільтрувати спогади. Вона вперто пропускає все підряд, нагадуючи, без розбору, то приємне, то щось, про що так хотілось би забути раз і назавжди, нехай ці події навіть тисячу разів пов'язані між собою. Вириває з своїх глибин те, що тліє, відкинене як непотріб. І я знаю, що, насправді, тільки ці її проекції з минулого на сучасне й не дають сьогодні мені заснути.

Та є в цьому й приємна новина - я знайшов Час аби повернутись до Блогу ;-)

27 коментарів:

  1. Так, саме "перенасичення" думками сприяє безсонні. І саме вони - перша причина, яка не дає нам змиритися з життям...
    Питання: "Щоб змінилося в твоєму житті, якби час змінив свій темп?" Я, чесно, незнаю відповідь на це питання. Я б зробила усе, що мала зробити, а потім лягла, заклавши ноги, і валялась увесь остальний час. І кому б від цього стало краще?! Абсолютно нікому...
    Тепер перейдем до минулого. Минуле завжди залишається в нашій пам'яті. Але, давай, уявимо картину: замість пам'яті, вмонтована в людську голову флешка. В будь-який момент можна видалити погану подію з минулого і більше ніяких згадок про неі. Тоді б було краще? Згадай відомий вислів: "Без горького не познаешь сладкого".

    ВідповістиВидалити
  2. Привіт. Впевнена, що лягла б, закинувши ноги? Думаю шукала б собі нові заняття, ні? ) Головне ж навіть не те як йде час, а саме те, як ти ним розпоряджаєшся.
    Тут: "такого друга, як Час мені й не вистачає - саме він, холера, який завжди мною нехтувався, ось тепер такий необхідний і такий бажаний, саме його хочеться відчувати поряд - таким повільним і розважливим, як і сам" про втрату й "невідчуття" його темпу. Ніби час продовжує, а я залишаюсь.

    Про вислів. Тобі потрібно постійно пам'ятати всі бяки життя аби бачити в ньому щось гарне? не думаю. А якщо так, не боїшся за всіма створеними пам'яттю "предрассудками" просто не побачити того гарного?

    ВідповістиВидалити
  3. да, й доречі, ще щодо висловів: "Хочешь быть счастливым человеком - не ройся в своей памяти." Ошо

    ВідповістиВидалити
  4. А хто тобі пропонує ритися в своій пам'яті? Мені подобається один вислів, не пам'ятаю автора,: "У дітей немає минулого чи майбутнього, вони, на відміну від дорослих, живуть теперішнім..." Так, деколи, дуже корисно перекручувати в голові всі пройдені подіі, але потрібно закривати деякі сторінки минулого і жити тим, що сьогодні є. Часу мені також завжди не вистачає, але більше я просити нехочу. Те, що я не задру ноги, ти правду написав, але якщо б мені дати більше його, то тоді здоров'я точно не вистачить)))). Все в житті збалансовано..."Успевает всюду тот, кто никуда не торопиться"!

    ВідповістиВидалити
  5. "але потрібно закривати деякі сторінки минулого і жити тим, що сьогодні є." - а хіба я не про те говорю? )) Чи не здається тобі, що тим людина щасливіша, чим менше з прожитого минулого вона приносить в теперішнє.

    А як ти його витрачаєш? Ти пробувала подумати про те, чому тобі його не вистачає?

    "Ритись в пам'яті" для мене це не шукати в її дебрях пояснення на сьогодення, це лежати, "плюючи в стелю" й аналізувати те, що було без його актуалізації. Навіщо? От це справді тяжке запитання ))

    ВідповістиВидалити
  6. Ні, не плювати! Вела до того, що потрібно все житті пам'ятати:і погане, і хороше. Просто не жити пройденим, рухатись вперед, але якби у нас не було згадок про минуле, ми б не навчились цінувати хороше, що зараз приносить нам життя.

    ВідповістиВидалити
  7. Тепер сприводу часу: мені його вистачає на все. Звісно, хотілось би більше. Коли час рахується не роками, а місяцями, або днями, тоді ти починаєш розуміти на скільки він ціний скарб. Але в той самий момент ти починаєш бути вдячний за кожен прожитий день...

    ВідповістиВидалити
  8. Тому, потрібно дякувати, що в тебе є цей Час, а просити ще його, це трохи нахабно, як вважаєш?

    ВідповістиВидалити
  9. 1) Окай, пам'ятати в житті все: Саме "пам'ятати" це адекватна ПАСИВНА функція - хай воно буде все в пам'яті, якщо ти до нього не повертаєшся спогад може стати слабкішим - пам'ятатимеш події, але не пам'ятатимеш сказаних слів, наприклад; а от "згадувати" - це інше - це АКТИВНА функція пам'яті. Є спогади, які хотілось би притупити настільки, щоб вони не згадувались. В когось це хом'ячок, що гикнув відживши два роки, а в когось люди, що причинили багато болю. Масштаби обирає людина сама.

    2) В нас тут дещо різні погляди ) 1 година - всього лиш одна, а в ній аж цілих три тисячі шістсот секунд... Не знаю чому, але я стараюсь рахувати час секундами/хвилинами/годинами. Про дні/тижні/місяці/роки згадую тільки в минулому часі. Секунда ж - миттєвість теперішнього.

    3) Для мене - нахабно, тому тільки "плачусь", який я нездібний, що випускаю його крізь пальці ))) (насправді не плачусь - просто знаходжу його аби про нього написати) , але сама знаєш, що на землі є люди для яких просити Часу - норма...

    ВідповістиВидалити
  10. Так, погляди в кожного різні. А сприводу часу, що місяцями/тижнями/т.д. - це приклади того, шо в кожен рахує час по своєму... І саме пам'ятати все минуле, спогадами краще не повертатись. Тому що треба жити в цей момент... В кожного своя думка... І кожен має право на іі вираження. От моє ))

    ВідповістиВидалити
  11. Я Анонім№2
    Пам'ять для того і дана, щоб не повторювати одні і ті ж помилки. Але мало кому вдається винести уроки з життя, і постійно наступають на одні і ті ж граблі. Тому радій, що ти не забуваєш і намагайся зробити так, щоб погане більше не повторювалось.

    ВідповістиВидалити
  12. 2 Анонім№2 )
    Чесно кажучи, в різні періоди життя, особисто я двічі не потрапляв в настільки подібні ситуації, щоб, використавши, отриманий після першого разу, досвід , - вдруге вийти "сухим з води".

    наприклад реакція людини на сказане чи вдіяне мною - пам'ять зафіксувала, отже наступного разу ЦІЙ ЖЕ людині я це можу просто не сказати - я зробив висновок з помилки? Але якщо це ІНША людина - то я знову це зроблю "без угризєній совєсті", тобто висновка я не зробив. Так?
    Але це не погане. Бо те,що погане для когось - для іншого може бути нормою.

    Якщо привести сюди трохи математики, то чим більше множників (факторів) в конкретній ситуації, тим більше нівелювання часом і всім, що винесла пам'ять з життя.

    Що можу додати ще: так це поступовий перехід до більш спокійнішого сприймання життя, виключення "кіпішу" чи нервів зі спілкування взагалі з усіма навколо, цей пофігізм - звідки знати від чого: під дією часу, людей, пам'яті, всього перерахованого - особисто я називаю життєвим досвідом )

    тому, на мою думку, сказане тобою відноситься більше до чогось, про що пишуть завжди такі спірні "майстри афоризмів", коли один говорить, що час лікує, а інший - навпаки). А чи зможеш розказати якось з життєвим прикладом - що було настільки поганого, що ти виніс(винесла) урок з пам'яті і користувалась тим висновком все життя, перемагаючи негатив?

    ВідповістиВидалити
  13. Оля
    Ого, скільки коментів))) "Якщо багато критики Ви чуєте в свою сторону, то йдете по правельному шляху")

    "Часу завжди вистачає тому, хто нікуди не поспішає". Одні люди нехтують ним, а інші, так як я, "біжать", щоб встигнути поставити галочки "виконано" у плані "Моє життя".

    Я ніколи не вважала, що я розумна, але такого підтексту, як Аноніми, я не побачила. Прочитавши, я тільки ще раз згалала, що " минуле живе завжди у наших серцях", а "сьогодні завтра буде минулим..."

    ВідповістиВидалити
  14. Анонім№2.
    Багато ти написав, але часу у мене обмаль. Тому відповім на останнє. Можливо не зовсім точно і розгорнуто, але як можу і вмію.
    Напишу лише, що через мою дурість, гординю і невміння говорити із близькими людьми загинула близька мені людина. І це був дуже жорстокий урок. І ці події постійно у мене в пам'яті, особливо під вечір. Але я не хочу їх забувати.
    Від тепер я намагаюся спілкуватися особисто з людиною, а не через "треті вуха". Якщо хочу щось запитати - питаю саме у цієї людини, а не у когось іншого. І зразу говорю, що якщо мені щось не подобається, то я буду казати в лице, а не передавати через когось. А ще я тепер вмію визнавати свої помилки і просити пробачення. Ну і це навчило мене цінувати кожну хвилину, проведену біля близьких мені людей. Так, іще одне. Близьких людей завжди дуже мало, всі інші лише актори, які грають справжніх друзів, родичів та ін. Тому треба навчитися відрізняти. І не покладатися ні на кого крім себе самого.
    П.С. Час не лікує. Він лише загоює рани. А від нас залежить чи ми будемо знову і знову роздирати шрам, чи залишимо його таким, як він є.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, гарна відповідь - я теж з тих, хто говорить, що час ніхіба не лікує (прям як Еріх Марія Ремарк)

      Радий, що розуміння того, що в проблемах двох нема "третього лиця" таки прийшло до тебе, хоч і з запізненням.

      чесно кажучи ось це: "через мою дурість, гординю і невміння говорити із близькими людьми загинула близька мені людина" - дуже тяжке визнання, що взагалі нагадує якийсь хрест, взятий людиною (тобою) на себе... навіщо вважати таке своєю виною?(...не зважаючи на все, що я не знаю про цю ситуацію.

      Такі речі я ніколи не приведу в розряд тих, які слід"забути чи не забути" - рідні - вони вище...вони вище всіх помилок, які можна вдіяти особисто. Ще це зовсім інший світ, висновки з якого я, наприклад, не привожу в життя, яке їх не стосується...

      Видалити
    2. Фільм є про те, як можна було собі стерти пам'ять про людину із минулого, називається "Вечное сияние чистого разума".

      Видалити
    3. о так, гарне кіно. Бачив його купу разів - заставляє самому собі задати ті ж питання...

      Цінуєш момент, чи не цінуєш - викинути його не зможеш, та й, насправді, мабуть не хочеш - бо, яким би він не був, - згадаєш "добре" - щастя, згадаєш "недобре" - щастя, що це пройшло, а люди - хіба думки про них і все, що поєднувало вас не обміняв ти на Час...та й пам'ять не встигає являти гіркі моменти, коли забиваєш її бігом, пошуком, натхненням.

      Історія, пам'ять, час - розповіддю я хотів показати, що все, що відбулось пройшло крізь час, лишившись в пам'яті, й що моє бажання втекти від того так ні до чого й не призводить. Але, схоже, насправді я нікуди й не втікаю від них глобально - всього лиш розмінюю на той самий біг, пошуки, натхнення, витрачаючи той самий час.

      Видалити
    4. Ой на старості тобі буде ще гірше, якщо замолоду вже згадуєш, задумуєшся про час, хочеш забути якісь моменти.
      Саме ці всі моменти є доказом, що ми все-таки жили. І колись крім пам'яті нічого не матимеш...

      Видалити
    5. )Тут дозволю собі не погодитись-на сттаррості якраз таки цінуватимеш все пережите,згадуватимеш пройдене за життя й багатітимеш від згадок... думати й розмірковавати, сумніватись і жалкувати про щлсь-то привілегія молодості,коли ,здається,ще все в твоїх руках і є час)

      Видалити
    6. Я про те й кажу, що на старості крім пам'яті і згадок нічого не залишиться, а потім і вона піде...
      Привілея молодості в тому, що ти ще можеш змінитися і щось змінити. А в старості вже пізно щось міняти.

      Видалити
    7. тоді навіщо в тебе в пості слово "гірше"? Розцінив його як приналежне до "згадуєш, задумуєшся про час, хочеш забути якісь моменти". Чому на старості тоді має бути гірше їх згадувати? )

      Ем, так - ще лиш одненьке - я насправді не знаю жодної людини, в якої б пішла пам'ять і згадки до її...відходу... - тільки в кіно таких бачив ) ота пам'ять - дитяча, довгострокова, - вона стільки всього пам'ятає...моя бабуся, розмінявши 7 десяток декламує віршики з якогось там класу...чи не єдиного який закінчила...ну але їй не потрібно пам'ятати вже що вона робила вчора...то ж було аж вчора... такий ліричний відступ )

      Видалити
  15. Найчастіше, такі думки виникають у людини, котрій самотньо. Чи котра відчуває себе самотньою. Чи котра насправді є самотньою. Чи в якої є якесь відчуття невизначеності. Людина, яка відчуває себе повноцінно щасливою, не задумується про час. А коли не дуже щасливою, то починає перебирати в голові, щов тратила, чи що би могла створити нового, але не зробила цього.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. не можу не погодитись - таки дійсно задумуємось ми взагалі про щось, коли нам, грубо кажучи, нема що робити, та й вечори краще проводити в компанії людей, а не клавіатури - тут навряд чи посперечаєшся. Хтось казав - "щасливі годин не споглядають" - це про тих самих, про кого й ти? Зустрічала таких?

      Щодо мене...

      Я не самотній тоді, коли мені є з ким один одному сказати "дякую, що ти в мене є"

      Я щасливий тоді, коли поряд зі мною щасливі усміхнені люди, коли щасливі й здорові рідні... (наразі, мабуть, цього достатньо)...

      Бачиш, доволі звичні для всіх людей мірила... Але навіть маючи таке мені все одно "нема чого робити" і я інколи задумуюсь про час, справжню ціну того щастя, про взагалі справжність всього, що є навколо. Якщо це саме те, що визначене тобою, як "невизначеність" - значить все моє життя й його переживання побудоване на невизначеності ).

      Видалити
  16. 1 питання. Чому ти подумав і вирішив, що я - "вона"? "Зустрічала таких?"
    2 питання. Коли виникає думка, що щось не так, хоча все: "Я щасливий тоді, коли поряд зі мною щасливі усміхнені люди, коли щасливі й здорові рідні... (наразі, мабуть, цього достатньо)..." часто людина запитує себе, а в чому справа? Так що це означає? Що чогось не вистачає? Чи когось? Може це заколот організму і мозку на те, що ти робиш не ТЕ, живеш не ТАМ і взагалі, ти мрієш малювати картини, а мусиш бетоном чужі подвір'я заливати?! Як думаєш?
    Я думаю людину буде ковбасити до тих пір, поки вона не перечеркне (йой, а як то все змінити і вилізти з того, до чого звик, як на те відреагують інші?!) те, що сформувалося через події, які залежать/не залежать від тієї людини і почне жити так, як генами в нього закладено і Божою задумкою. Бо всі ми, як голубці кожної окремої хазяйки - рецепт той самий, а начиння на смак у всіх різний.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. 1) інтуїтивно. Помилився? Пардон.
      2) я не відкидаю твого варіанта,як логічного і можливого,але оссобисто маю дещо іншу думку на те,чому так відбувається. Здебільшого,мабуть,через те, що я дозволяю собі свободу не слухати думку інших людей і взагалі робити те,що написано в тебе після "йой"... ахах,а потім сидіти й думати,що,мабуть, я трохи дивний)) . Так от,я вважаю,що в мірилі щастя, як і в інших людських мірилах,просто має місце природня загальнолюдська риса елементарної жадібності (можливо дещо не те слово,підкоригуй на свій манер). Ну от мало мені і все. Довго не понасолоджуєшся чимось сталим,хочеться дещо більшого- віддавати й отримувати... я такий,це десь і азарт,і бажання руху: під- чи над-свідоме... такий, тому доволі часто втрачаю і час,і синицю в руках і нічний спокій. В божу задумку,вибач,не вірю. Я живу на шляху "сам коваль свого щастя".

      Видалити
    2. 1) Ні, не помилився. Просто було цікаво, як дізнався. Інтуїція велика "весч".
      2) Атлічна. Мені цікаво спостерігати за такими людьми, які начебто самі собі господарі. Завжди здавалося, що такі люди безстрашні, сміливі і не утопають в ілюзіях. Ну тобто, де такі, як я, побачать чудо, такий як ти скаже: Тю, ну так, це підлягає такому то фізичному/хімічному/математичному чи іншому поясненню. Все логічно. Логіка.
      Не буду поглиблюватися, бо то тема глибока, широка і не відповідає темі посту. В завершення нашого діалогу тілкьи скажу, що згадала ще тут, що для вільної людини не існує часу. А дружня самотність (не руйнуюча зсередини) то велике блаженство і насолода, яким можуть правильно розпоряжатися обрані. А твій пост про час, в мене чомусь переплітається з самотністю і свободою, які такі схожі, але такі різні. Одне калічить і отравлює, а інше нарощує тобі крила. Всередині.

      Видалити
    3. Дякую за цікаву полеміку, якщо вже йдеш )

      з.і. Посміхнуло "начебто" біля "самі собі господарі" ) - [наче як] господарі, [наче як] самі собі))- чи що:? ) Але мабуть я й до цієї когорти теж не потрапляю - ілюзія, то як неокреслена мною межа чогось необізнаного, що хочеш отримати, здобути, дістати. ІМХО) - майже як невизначена мрія.

      З.З.І свобода, самотність...чи не саме до них втікають люди, яким раптово набридає соціум? Глибока тема ) спробую якось розкрити своє бачення ) А от сам час я, як завжди - виключно з особистих міркувань, вважаю розмінною монетою - для здобуття всього.

      Видалити